Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door zeux » wo mei 22, 2024 2:36 pm

Dat staat in het NRC-stuk: hij negeerde alle scoutingsrapporten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 19172
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door Yopii » wo mei 22, 2024 3:11 pm

Dat klinkt vreselijk, maar dat kan logisch zijn op het moment dat de scouting niet functioneert.

Die Van der Zee zit er nog steeds, die vertelde doodleuk aan Steef (toen bij F. ) achter welke spelers Ajax aanzat. :excited.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door zeux » wo mei 22, 2024 3:54 pm

Dat is waar. Hij had duidelijk geen vertrouwen in de scouting.

Maar zijn solisme (en het solistisch negeren van bedrijfselementen) is ook geen succes gebleken.

Had in ieder geval een dialoog gestart ipv negeren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door zeux » za mei 25, 2024 12:19 pm

Hier maar:
Erik ten Hag heeft in een interview met VI hard uitgehaald naar de clubleiding van Ajax. De oud-trainer van de Amsterdammers vindt dat de clubleiding er een "puinhoop" van heeft gemaakt.
Ajax beleefde onder Ten Hag hoogtijdagen, maar zakte dit seizoen ver weg in de Eredivisie. Volgens de oud-trainer is dit terug te voeren op het vertrek van Marc Overmars in februari 2022 wegens grensoverschrijdend gedrag.

"Het vertrek van hem was killing voor de club", zegt Ten Hag. "Ik blijf erbij dat ik het schandalig vind wat ze Overmars hebben aangedaan. Vanuit clubperspectief was het ook zó dom hoe ze dat hebben aangevlogen, door hem direct voor de bus te gooien."

"Overmars was de cruciale en bindende factor in de clubleiding op voetbalvlak. Hij bepaalde de voetballijn van Ajax. Toen hij wegviel, donderde dat allemaal in elkaar en werd het één grote anarchie in de organisatie."

Ten Hag is daarbij niet te spreken over het transferbeleid van Ajax. "Hoe hebben ze afscheid kunnen nemen van spelers als Daley Blind en Davy Klaassen? Ik vond dat echt zo schandalig, de manier hoe dat is gegaan. Zo slecht voor Ajax. Zulke spelers zijn zo belangrijk voor de groep, voor de club. Hoe dom kan je zijn? Ze hebben er een puinhoop van gemaakt."

Ten Hag heeft zelf ook een roerig seizoen achter de rug. United eindigde als achtste in de Premier League en kon ook in Europa geen potten breken. "Dit seizoen is veruit het moeilijkste seizoen dat ik ooit heb gehad. Natuurlijk heb ook ik mijn momenten van frustratie en teleurstelling, maar even later pak ik de boel weer op en gaan we door."

Volgens Ten Hag waren de teleurstellende resultaten voornamelijk het gevolg van de overvolle ziekenboeg. "In dit hele seizoen hebben we maar twee wedstrijden gehad dat we de selectie nagenoeg compleet hadden. Van iedereen binnen de organisatie heb ik dit seizoen het meeste contact met de clubarts gehad. Dat zegt volgens mij alles."

Ten Hag denkt niet aan ontslag bij United

Zaterdag om 16.00 uur treft United stadsrivaal Machester City in de finale van de FA Cup. Alleen winst kan het seizoen van 'The Red Devils' redden, al maakt het volgens The Guardian voor de positie van Ten Hag niet uit. Hij zal sowieso ontslagen worden, schreef de Engelse krant daags voor de finale.

Volgens Ten Hag zelf willen de clubeigenaren wél met hem verder. "Ik verneem dat ze alles willen veranderen maar met mij willen bouwen. Dat is tenminste hetgeen wat ze direct tegen mij zeggen en wat ze uitspreken."

"Ik heb nog een contract voor een jaar en ben ook al druk met volgend seizoen. Maar op dit moment telt alleen de FA Cup-finale. Wat daarna gebeurt, weet ik niet. Alleen dat een vakantie ook goed voelt om de batterij weer even op te laden." (Nu.nl)
Heeft iemand dat interview integraal?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Nicolai
Berichten: 302
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door Nicolai » za mei 25, 2024 12:43 pm

DE FINALIST
Het is de dag van Wembley, de dag van de finale van het oudste voetbaltoernooi ter wereld. En net als vorig jaar kleurt de karakteristieke voetbaltempel in Londen weer lichtblauw en rood, met de twee rivaliserende clubs uit Manchester tegenover elkaar. Kampioen City neemt het op tegen het dit seizoen zo kwetsbare United. Voor de tweede keer op rij bereikte Erik ten Hag met zijn ploeg de finale van de FA Cup. Na de 2-1 nederlaag van vorig jaar hoopt de Tukker nu op een ander slotstuk van het seizoen. ‘Maar we moeten echt een superdag hebben, dat is duidelijk’, klinkt het aan de vooravond van de finale uit de mond van de manager van Manchester United. ‘Manchester City is in mijn ogen de beste ploeg ter wereld.’

Het lijkt op voorhand een onmogelijke opgave voor jullie. Waaruit tankt u vertrouwen in een goede afloop?

‘Ik heb de wedstrijd van vorig jaar nog teruggekeken, die hadden wij echt moeten winnen gezien de kansenverhouding. Wat wij vorig jaar misten, was een stukje geloof. Met het absolute geloof hadden wij kunnen winnen. Dat was bitter, want het was een geweldige stunt geweest. Dit seizoen is het nóg moeilijker, omdat we een slecht seizoen hebben gehad, dus het zal nog lastiger zijn om dat echte geloof te hebben. Maar daar gaan we alles aan doen. We hebben dit jaar wel laten zien dat we in de grote wedstrijden mee kunnen met de tegenstander, dat we echt competitief kunnen zijn. Onlangs nog tegen Arsenal, maar ook uit tegen City hadden we lange tijd zicht op een goed resultaat. Liverpool heeft niet van ons gewonnen dit jaar, wij wel een keer van hen. Dus we hebben laten zien dat we goed mee kunnen in duels met de topdrie, maar we zullen wel echt een topdag moeten hebben.’

Vorig jaar heeft u ervaren hoe bijzonder het spelen van de FA Cup-finale is.

‘Het is een hoogtepunt. De FA Cup is een gigantisch evenement. Het is in Engeland groter dan bijvoorbeeld de Europa League. En in Nederland kennen we ook de rijke traditie van dit toernooi. Vroeger, als kind, werden in Nederland niet zo veel wedstrijden live uitgezonden, maar wel de FA Cup-finale. Iedereen is ermee bekend. En ik mag de finale voor het tweede jaar op rij zelf meemaken en dat is genieten. Dat gaan we ook zeker doen, maar wel met de drive om alles eruit te halen. Wij zullen heel sterk moeten zijn, maar het is één wedstrijd en niets is onmogelijk.’

DE CRISISMANAGER
Mocht Manchester United de superdag beleven en stunten in de finale, dan sluit Ten Hag een turbulent seizoen af met een prijs. Het zou een onverwacht slot betekenen van een voetbaljaar waarin er geen dag voorbijging dat de trainer niet moest improviseren. De club beleefde een roerige tijd met de overname, de ziekenboeg bleef structureel overvol, met als gevolg dat United wisselvallig presteerde en de stijgende lijn van het eerste seizoen onder Ten Hag niet kon doortrekken.

Onlangs deed The Athletic onderzoek naar het blessureleed van afgelopen seizoen en de conclusie was kraakhelder: van alle clubs in de Premier League miste Manchester United verreweg de meeste spelers door blessures. Er is dan ook een duidelijk causaal verband tussen het aantal tegengoals en de vele blessures in de laatste linie. De verschillende data bevestigen de dagelijkse gevoelens en ervaringen van Ten Hag. ‘Van iedereen binnen de organisatie heb ik dit seizoen het meeste contact met de clubarts gehad. Dat zegt volgens mij alles.’

Wat is overheersende gevoel als u terugdenkt aan dit seizoen?

‘Het is heel teleurstellend. We hebben natuurlijk een slecht jaar, dat is duidelijk. Ik zit nog midden in het seizoen, het échte terugblikken komt later. Maar je neemt jezelf vooraf bepaalde doelen voor, en dit seizoen hadden we de volgende stap moeten zetten. Vorig jaar was het een topseizoen, was het overperforming wat we bij de club presteerden. Zeker als je achteraf gaat terugdenken wat er ook in dat jaar allemaal op ons pad kwam. Zo hadden we bijvoorbeeld geen spits, we hebben dat een heel jaar moeten opvangen, maar hadden wel met Marcus Rashford een topscorer. We waren van achteruit wel heel stabiel, hadden de meeste clean sheets in de Premier League, en waren moeilijk te kloppen. Dit seizoen wilden we de volgende stap zetten, maar dat is niet gelukt.’

Terwijl vorig jaar op dit tijdstip op papier alles nog zo logisch leek om de stijgende lijn door te trekken.

‘Qua invulling van de selectie wel. Het plan was helder. We kopen een spits en halen een andere doelman, die in staat is om het voetbal van achteruit nog beter gestalte te geven, en een extra middenvelder. Dat was de insteek en in theorie zouden we dan sterker worden en de volgende stap kunnen zetten. Maar de praktijk is volledig anders gebleken. Dat heeft vooral te maken met alle blessures, vooral in de laatste linie.’

De wekelijkse vraag dit seizoen: hoe groot is nu weer de ziekenboeg?

‘Het was continu balanceren op een dun koord. Het is echt bizar. Onlangs had ik in mijn basiself het vijftiende koppel in het centrum van de verdediging staan, ik heb 33 verschillende laatste linies gehad! In de eerste weken misschien uit luxe, om te kijken wat het beste paste, maar al heel snel was het puur uit noodzaak. En niet alleen centraal achterin. Sofyan Amrabat heeft vier keer linksback gespeeld. Om maar een voorbeeld te geven van de noodzaak. We hebben overal in de ploeg blessures gehad. Casemiro is bijvoorbeeld lang afwezig geweest. Rasmus Højlund, de spits die je koopt, heeft drie blessures gehad dit seizoen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat is in het kort wat de kern van dit seizoen is.’

Hoe frustrerend zijn al die blessures?

‘Als coach heb je een aantal dingen in de hand, maar ook een aantal dingen niet. En daar vallen vaak blessures onder. Dat begon eigenlijk al tijdens onze tweede wedstrijd van de voorbereiding, tegen Real Madrid, eind juli. Kobbie Mainoo loopt syndesmose letsel op aan zijn enkel. Tot november stond hij aan de kant. Brute pech. Tijdens de toer hadden we een paar dagen eerder tegen Arsenal nog een sterke wedstrijd gespeeld. Maar die blessure van Mainoo leek wel het startsignaal voor voortdurende fysieke tegenslag. Telkens weer blessures.’

‘Natuurlijk maak ik analyses wat er ook op fysiek vlak beter moet, zoals ik altijd doe. Maar gedurende het seizoen was hier simpelweg niet tegenop te werken. Neem iemand als Tyrell Malacia. Die heeft het hele seizoen geen minuut gespeeld, die heeft zelfs niet één keer op het trainingsveld gestaan. En Malacia hadden we aan het begin van vorig seizoen juist aangetrokken als back-up voor Luke Shaw, die twee opties moesten ons veel gaan brengen. Shaw is de beste linksback van de wereld, die is zo goed, alleen, hij heeft aan het begin van zijn carrière wel een hele ernstige blessure gehad. Daardoor zal hij nooit zestig wedstrijden in een jaar kunnen spelen. De gedachte met Malacia erbij was heel goed, en die heeft het vorig seizoen ook gewoon goed gedaan. Heel waardevol. Maar dit seizoen hebben we hem nooit erbij gehad.’

De selectie was dus kwalitatief niet breed genoeg. En dat voor een rijke club als Manchester United.

‘Qua breedte hadden we aanvankelijk op papier in aantallen wel voldoende. Ik heb zelfs afgelopen zomer nog een extra verdediger aangetrokken: Jonny Evans. Hij was als het ware onze verzekeringspolis. Hij was onze vijfde centrale verdediger. Evans is een bekende van de club en vroeg om met de beloften mee te trainen. Er waren veel internationals niet, dus hij kon wel bij ons meetrainen. We hebben hem erbij genomen voor alle zekerheid, maar wekenlang was hij de enige centrale verdediger die ik tot mijn beschikking had. Of neem een speler als Willy Kambwala. Een speler van de beloften, bij wie we niet direct hadden gedacht dat hij een rol in het eerste elftal zou gaan spelen. Hij was bijvoorbeeld niet eens mee op de toer, ook niet bij het tweede. Hij was lange tijd niet in beeld, maar heeft wel de nodige minuten moeten maken bij ons.’

Dan ben je manager van Manchester United en moet je elke keer improviseren.

‘Het is continu improviseren en compromissen sluiten. Ik had heel duidelijk voor ogen welke richting we op moesten, maar door al die blessures, en een aantal andere issues buiten het veld, krijg je dat nooit voor elkaar. In dit hele seizoen hebben we maar twee wedstrijden gehad dat we de selectie nagenoeg compleet hadden. Toen hadden we alleen nog een paar spelers die niet wedstrijdfit waren, maar wel blessurevrij. Dat was Wolves-uit en West Ham United-thuis. Dat waren eigenlijk de enige duels waarin ik kon toewerken richting een vaste basiself. Met Onana op doel, achterin met Dalot op rechts, in het centrum met Varane en Martínez, en Shaw op links. Op het middenveld met Casemiro, Mainoo en Bruno Fernandes, en voorin met Garnacho, Højlund en Rashford. We speelden heel goed bij Wolves en ook tegen West Ham United lieten we zien waar we toe in staat waren, maar twintig minuten voor tijd viel een speler van hen op Lisandro Martínez en die scheurt zijn knieband af. En daar begon het gedoe eigenlijk weer, want niet veel later viel ook Shaw met een blessure weg. We waren weer onze linksback en linker centrale verdediger kwijt. Dat heeft veel gevolgen gehad voor de stabiliteit achterin.’

Hoe moeilijk is het om continu concessies te moeten doen aan uw voetbalvisie?

‘Ook vorig jaar moest ik concessies doen aan mijn voetbalvisie. Want we konden toen ook moeizamer voetballen van achteruit. Het hangt van je doelman en achterhoede af in hoeverre we van achteruit het positiespel vorm kunnen geven. Met spelers als Onana en Martínez krijg je opbouw van achteruit. Pak je de combinatie van Martínez en Shaw, dan heb je twee linksbenige spelers achterin die sterk aan de bal zijn, met de juiste hoeken op het veld, en dan krijgt het positiespel vorm. Maar de driehoek achterin met Onana-Martínez-Shaw hebben we zelden gehad dit seizoen. Tel daar op het middenveld het wegvallen van Mainoo en Casemiro bij op en het positiespel van achteruit krijgt een heel andere dimensie. En niet alleen op het moment zelf, maar ook in de ontwikkeling van de speelwijze loop je dan vast. En moet je concessies doen aan je speelwijze, om toch nog enigszins resultaten te halen.’

Er zijn plausibele argumenten, maar daar hebben veel mensen maling aan. Manchester United moet altijd winnen. Helemaal na uw eerste seizoen bij de club was het verwachtingspatroon plotseling weer groot.

‘Manchester United is in 2013 voor de laatste keer kampioen geworden, elf jaar geleden, maar de verwachting is wel dat we elke wedstrijd winnen en wel even boven in de Premier League meespelen. Daar is deze club nog helemaal niet klaar voor. Wij zouden gaan bouwen. En vorig jaar hebben we een goede stap gezet. Maar dan nog zie je hoe groot United is en dat het nooit goed is. Binnen de club was iedereen tevreden, maar vanuit de buitenwereld klonken wel geluiden als: Je wint de Carabao Cup, je verliest de FA Cup-finale en je bent maar derde… Dan heb je geen realiteitsbesef. Selecties van andere clubs waren gewoon beter.’

Maar de achtste plek met Manchester United is weer het andere uiterste.

‘Laat duidelijk zijn: het is ook gewoon slecht, het is gewoon bagger. Maar ondanks alles staan we wel gewoon in de FA Cup-finale. Meer zit er op dit moment ook gewoon niet in. Met al deze problemen, is dit het maximaal haalbare.’

En dan was er ook nog de overname van Manchester United door INEOS. De rust zal intern wel zijn verdwenen?

‘Toen ik kwam, was het al onrustig, want de club zat in een transitiefase. Maar nu, door de wisseling van de wacht, staat echt alles op de kop. En laat duidelijk zijn dat dit absoluut niet slecht hoeft te zijn voor de club, want alle intenties zullen ongetwijfeld goed zijn. De toekomst zal het uitwijzen.’

Hoe moeilijk zijn de huidige overnameperikelen voor een trainer?

‘Voor mij telt het voetbal. Ondanks alle hectiek richt ik me elke dag opnieuw volledig op het elftal, om dat zo goed mogelijk te laten voetballen.’

Maar wat zeggen de eigenaren over uw toekomst?

‘Ik verneem dat ze alles willen veranderen maar met mij willen bouwen. Dat is tenminste hetgeen wat ze direct tegen mij zeggen en wat ze uitspreken.’

Waaraan merkt u dat ze alles willen veranderen?


‘Ik merk wel dat bepaalde processen in gang zijn gezet. Met mensen binnen de organisatie, maar ook qua omgeving. Ons trainingscomplex Carrington gaat helemaal worden gesloopt, daar gaat een heel nieuw complex voor terugkomen. Ze pakken van alles aan, beginnend bij de infrastructuur.’

Was het dit seizoen eigenlijk leuk: manager zijn van Manchester United?

‘Ik kan zeker genieten. Dat ben je ook verplicht als manager, dat jij de weerbaarheid toont. Als ik dat niet doe, dan gaat het hard. Dan wordt iedereen terneergeslagen en negatief. Maar het kost dit seizoen wel enorm veel energie. Dit seizoen is veruit het moeilijkste seizoen dat ik ooit heb gehad. Natuurlijk heb ook ik mijn momenten van frustratie en teleurstelling, maar even later pak ik de boel weer op en gaan we door. Want ik weet wat er beter moet en waar we met deze club naartoe willen.’

DE STRIJDER
De ogenschijnlijk moeilijkste trainersjob ter wereld: manager zijn van Manchester United. Sinds het afscheid van Sir Alex Ferguson is het een tombola aan trainers geworden. Elke manager probeerde het tij te keren, maar steeds won de teleurstelling het van de euforie. Ten Hag maakte er afgelopen jaar zelf kennis mee. Waar hij in zijn eerste seizoen nog volop complimenten en schouderklopjes kreeg, werd de Tukker dit jaar steeds meer bekritiseerd. Het is volgens bepaalde Engelse media al enige tijd niet meer de vraag of, maar wanneer het tijdperk van Ten Hag op Old Trafford eindigt. En hij zodoende op de lange lijst komt van het trainerskerkhof bij Manchester United. ‘Daar ben ik zelf totaal niet mee bezig, want ik weet wat er nodig is om er met deze club weer bovenop te komen. Daar gaat elke dag al mijn energie naar toe.’

Maar bent u volgend seizoen ook trainer van Manchester United?

‘Ik heb nog een contract voor een jaar en ben ook al druk met volgend seizoen. De analyse over dit seizoen, wat er komende zomer moet gebeuren, wat er in de selectie nodig is, en ook zaken als de voorbereiding. Maar op dit moment telt alleen de FA Cup-finale. Wat daarna gebeurt, weet ik niet. Alleen dat een vakantie ook goed voelt om de batterij weer even op te laden.’

Hoe is het om overal dingen te horen of te lezen over uw toekomst bij de club?

‘Ik kan me er wel voor afsluiten. Maar het maakt wel het werk moeilijker, omdat mijn omgeving, en ook dus de spelers, er wel door wordt beïnvloed.’

De kritiek is ook niet mals in Engeland.

‘De analytici, die zichzelf geweldig vinden, moeten scoren en hun geld waarmaken, en doen dat gretig. Manchester United is dan een makkelijke prooi. Het is de grootste club van het land en misschien wel ter wereld. De club wordt óf gehaat óf is geliefd. Er zit niets tussen. Dus als iets niet goed gaat bij United, dan valt iedereen over elkaar heen om in stevige woorden er iets van te vinden. Al dat negativisme van die zogenaamde kenners, die niet het vermogen hebben om feitelijk te analyseren wat er gaande is, maar vooral mensen willen aanvallen om er zelf beter van te worden.’

Natuurlijk word ik verantwoordelijk gehouden voor de slechte resultaten. Dat is terecht, maar als je jezelf verdiept in alles wat er hier is gebeurd, dan zie je ook dat het een heel complex verhaal is, waar geen enkele trainer iets aan had kunnen doen
‘Het zijn ook vaak dezelfde mensen die me vorig jaar het ene na het andere schouderklopje gaven. Dat was weer het andere uiterste, dan maken ze je veel te groot. Vorig jaar kon ik over water lopen, en dit jaar ben ik de slechtste manager van de Premier League. Ach, zo gaat dat blijkbaar. Lekker scoren voor zichzelf. Mij doet het niet zo veel, want ik weet de reden erachter. Een goede analyticus, die verstand van voetbal heeft, die ziet het en kan dit seizoen en de fase van het proces op de juiste waarde schatten.’

‘Maar ik loop tegelijkertijd ook absoluut niet weg voor mijn verantwoordelijkheid. Goed is goed en slecht is slecht. Het is eigenlijk net als een ministerpost. Als de ambtenaren er een bende van maken, dan wordt de minister daarvoor verantwoordelijk gehouden. Zo werkt het ook in het voetbal, en dat is in dit geval ook zo. Natuurlijk word ik verantwoordelijk gehouden voor de slechte resultaten. Dat is terecht, maar als je jezelf verdiept in alles wat er hier is gebeurd, dan zie je ook dat het een heel complex verhaal is, waar geen enkele trainer iets aan had kunnen doen.’

Op een gegeven moment kwam het bericht voorbij dat u journalisten zou weren van de persmomenten bij de club. Dat moet toch een vergissing zijn?

‘Dat ligt inderdaad wel iets genuanceerder. We speelden de halve finale van de FA Cup tegen Coventry City. Zeventig minuten was het goed, we kwamen 3-0 voor, maar daarna gaven we de voorsprong weg en ging het nog bijna helemaal mis. We wonnen gelukkig nog wel en plaatsten ons voor de finale, maar drie journalisten vonden het nodig om met allerlei supporterskreten aan te komen en ons en mij te bejegenen. Het was schandalig wat ik had gedaan, het was gênant van mij. Embarrassing dit en dat. Als we hadden verloren, had ik me dit nog kunnen indenken, maar wij haalden wel de finale.’

‘Maar het ging om de argumenten. Omdat ik Mainoo en Garnacho had gewisseld, hadden we bijna verloren. Beide spelers zaten echter in het rood, konden fysiek niet langer en bij 3-0 moesten we hen wisselen. Er werd vol op de man gespeeld en ze maakten het persoonlijk richting mij. Daar heb ik iets van gezegd, maar ik heb ze helemaal niet geweerd van persmomenten. Ik accepteer veel en ben professioneel, maar er zijn ook grenzen. Het minste wat ik mag verwachten is een professionele houding. Ze bleven dus wel welkom bij de persmomenten, maar waarom zou ik dan vragen beantwoorden van een fan? Dat is aan mij. Ik heb ze trouwens later uitgenodigd voor een gesprek en dat was volgens mij wel goed van beide kanten.’

Er is ook veel kritiek op het aankoopbeleid. Uw versterkingen hebben niet geleverd, is dan de opvatting.

‘Dat beeld leeft, maar volgens mij moet je dan ook de analyse kunnen maken door spelers apart toe te lichten. En dan zie je dat nuances op zijn plaats zijn. Martinez en Hojlund zijn voltreffers, terwijl Onana na een moeilijke start ook zijn waarde bewijst. Malacia kende op zijn beurt weer een sterk eerste seizoen, net zoals Casemiro. Die schoot ons met zijn spel en goals naar de Champions League. Maar, net als Martinez, hebben Malacia en Casemiro dit seizoen met blessures te maken. En neem Mason Mount. Bij Chelsea nooit geblesseerd, terwijl hij bij ons al vijf blessures heeft gehad. Christian Eriksen is transfervrij gekomen en was in zijn eerste seizoen heel goed, maar dit jaar iets minder, maar dat is ook weer ingegeven door de sterke ontwikkeling van Mainoo.’

Het is allemaal negatief, maar ondanks alle problemen, is het fundament bij de club sterker geworden
Maar het gaat bij aankopen altijd al snel over de honderd miljoen voor Antony.


‘De prijzen die voor spelers zijn betaald, zijn inderdaad heel hoog, maar daar ben ik niet verantwoordelijk voor. De club heeft alle onderhandelingen gedaan, ook met zeer goede potentiële spelers die uiteindelijk niet zijn gekomen. Het ligt dus allemaal wel wat genuanceerder dan het beeld dat wordt geschetst dat het aankoopbeleid rampzalig is.’

De blessures, de kritieken, het gedoe met nieuwe eigenaren. Wat geeft u hoop dat het komend seizoen wel beter zal gaan?

‘Het is allemaal negatief, maar ondanks alle problemen, is het fundament bij de club sterker geworden. Dat is voor de buitenwacht nu misschien nog niet allemaal zichtbaar, maar die analyse zal intern iedereen maken. Met talenten als Mainoo, Garnacho, Højlund en ook iemand als Amad Diallo, die zich heel sterk heeft ontwikkeld, ziet de toekomst er goed uit. Als blessuregevallen als Martínez, Shaw en ook Malacia weer wedstrijdfit zijn en een reeks duels kunnen spelen, krijgen we een boost. Of iemand als Mason Mount, een belangrijke speler, maar die zit momenteel in zijn vijfde blessure van het seizoen.’

‘Dan is er nog een sterke middengroep. Onana is na een moeilijke start de versterking gebleken en dat zonder een vaste laatste linie voor zich. Dalot heeft zich prima ontwikkeld dit seizoen, datzelfde geldt voor Scott McTominay, die tien goals maakte, en Harry Maguire. En Bruno Fernandes, met vijftien goals en twaalf assists, is in de tweede seizoenshelft gewoon een van de uitblinkers in de Premier League, die heeft het super gedaan. Dus er zit echt wel een stevig fundament in de selectie. Als we nu een goede transferwindow maken, dan kunnen we het opbouwen echt weer gaan oppakken en mooie stappen zetten.’

Na elk seizoen maakt u een grondige analyse van wat er goed en slecht ging, en vooral wat er in de zomer moet gebeuren. Wat moet er in uw ogen in de komende transferzomer gebeuren bij Manchester United?

‘We moeten er een spits bij hebben, bij Højlund. En stel dat het lukt om nog een centrale middenvelder en een vervanger voor Varane te halen, dan denk ik dat het er voor volgend seizoen heel goed uitziet. Met de kanttekening dat de spelers fit zijn en blijven. Dan kan je met zo’n elftal richting de topvier gaan spelen. Dat geeft hoop en is ook realistisch in mijn ogen.’

Maar dan heb je het dus weer, net als vorig jaar, over theorie en praktijk. Want fysiek moet het misschien wel helemaal anders, om niet weer van de ene in de andere blessuregolf te komen.

‘Ik heb daar wel mijn gedachten over, ik weet ook de oorzaak en de oplossing, maar die houd ik voor mezelf. Wel zullen er harde noten moeten worden gekraakt om op fysiek vlak niet weer zo’n seizoen mee te maken.’

U bent gericht bezig met komend seizoen, terwijl het aan de andere kant maar de vraag is wat de nieuwe eigenaren met u doen, en er ook interesse is van andere clubs. U kunt ook denken: Ik ga zelf gewoon de stap maken naar een meer stabiele club en omgeving.

‘Ik ben en blijf strijdvaardig. En wat er omheen allemaal wel of niet gaat gebeuren, dat merk ik wel. Dat neigt naar politiek. En daar kan en wil ik me verder niet door laten beïnvloeden.’

Vanuit Amsterdam klinken al langere tijd geluiden dat u boven aan de lijst stond voor de nieuwe hoofdtrainer.

‘Misschien denken ze dat ik word ontslagen en dat ik daarna beschikbaar ben. Ik heb er zelf nooit ook maar een seconde over nagedacht. Dat heb ik ook nooit willen doen, want mijn focus ligt volledig bij Manchester United.’

Meerdere clubs hebben in de afgelopen periode geïnformeerd, maar dat heeft mijn aandacht niet. Ik ben naar Manchester United gegaan met een doel om er hier iets van te maken, en dat gevoel heb ik nog steeds
Er is geen contact geweest?

‘Ik ben daar totaal niet mee bezig. Meerdere clubs hebben in de afgelopen periode geïnformeerd, maar dat heeft mijn aandacht niet. Ik ben naar Manchester United gegaan met een doel om er hier iets van te maken, en dat gevoel heb ik nog steeds. Om de club daar te brengen waar ze hoort. En daar ben ik elke dag keihard mee bezig.’

Komend seizoen komt er weer een Nederlandse manager richting Engeland. Hoe kijkt u naar de overstap van Arne Slot naar Liverpool?

‘Ik vind het van beide kanten een hele goede en mooie keuze. Voor het Nederlandse trainersgilde is dit geweldig. En Arne Slot past met zijn filosofie ook bij Liverpool. Het sluit ook aan bij de hand van Jürgen Klopp en Pepijn Lijnders. Zij hebben een sterk fundament achtergelaten. Hij komt in een beter vaarwater terecht dan ik destijds toen ik vanuit Nederland naar Manchester United ging. Qua structuur in de club, qua balans in de selectie.’

‘Vorig jaar hadden ze een transitie in het elftal. Toen zijn jongens als Fabinho en Henderson vertrokken. Vorig seizoen hadden ze bij Liverpool ook een beetje het jaar dat wij nu hadden, met veel blessures. Iemand als Díaz, bepalende speler, was ook veel geblesseerd. Ze hebben daar vorig jaar het middenveld gereorganiseerd. En dat staat nu, met Endo, Mac Allister, Jones en Szoboszlai, en Gravenberch die steeds meer speelt. Overigens speelt Gakpo de laatste weken ook echt goed. Núñez is een gevaarlijke spits, Konaté vormt een heel sterk duo met Van Dijk. Alisson Becker is een sterke keeper. Met Alexander-Arnold en Robertson heeft Liverpool goede backs. Waarschijnlijk zal hij wel een goede vervanger voor Salah moeten vinden. Dat zal niet meevallen. Maar dat is allemaal aan Slot en de clubleiding van Liverpool. Maar het kan zeker een mooie match worden.’

DE SUCCESTRAINER
De derby tussen Liverpool en Manchester United komend seizoen met twee Nederlandse managers tegenover elkaar; het is een prikkelend perspectief. Het is ook een treffen tussen twee trainers die in Nederland recent zowel kampioen zijn geworden als de KNVB-beker hebben gewonnen. In het geval van Ten Hag nam de erfenis echter dramatische vormen aan. In de vier volledige seizoenen onder de Tukker in Amsterdam heerste Ajax in Nederland en verraste het in Europa, met een prijzenregen met liefst zes titels en indrukwekkende successen tot gevolg. Sinds zijn vertrek uit de hoofdstad kwam Ajax in een pijnlijke, vrije val terecht, waarin de club van crisis naar crisis hobbelde. ‘Ze hebben zulke verkeerde beslissingen genomen, het is zo ontzettend slecht gemanaged.’

Hoe heeft u naar de totale teloorgang van Ajax gekeken?

‘Succes komt te voet en gaat te paard. Dat gaat zo snel. Waarbij veel terug te voeren is op het ontslag van Marc Overmars. Het vertrek van hem was killing voor de club. Ik blijf erbij dat ik het schandalig vind wat ze Overmars hebben aangedaan. Vanuit clubperspectief was het ook zó dom hoe ze dat hebben aangevlogen, door hem direct voor de bus te gooien. Voor mij was dat toen al duidelijk, maar ik denk nu voor iedereen: Overmars was de cruciale en bindende factor in de clubleiding op voetbalvlak. Hij bepaalde de voetballijn van Ajax. Zijn slimmigheid, zijn strategisch inzicht. Hij schreef geen letter op papier, maar zette alle lijnen uit. Toen hij wegviel, donderde dat allemaal in elkaar en werd het één grote anarchie in de organisatie.’

Ik blijf erbij dat ik het schandalig vind wat ze Overmars hebben aangedaan. Vanuit clubperspectief was het ook zó dom hoe ze dat hebben aangevlogen, door hem direct voor de bus te gooien
‘Ook omdat Danny Blind lang was weggevallen. Want ook Blind was cruciaal voor Ajax. Samen met Overmars was dat op bestuurlijk vlak een koningskoppel. Met alle respect voor de opvolgers, maar dat was een heel ander niveau. En er was niemand meer om het overzicht te houden en de lijn van Ajax te bewaken. De paniek nam de overhand, met alle desastreuze gevolgen vandien. Technisch is het een grote chaos geworden. Op alle vlakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Jong Ajax dit seizoen, die zijn bijna onderaan geëindigd in de Eerste Divisie, dat zegt in mijn ogen altijd heel veel over de technische staat. En de eerste selectie, die is totaal uit balans. Het werd van kwaad tot erger.’

Nog even over die flirt van Ajax in uw richting. U heeft zelf toch helemaal niets meer te winnen bij die club?

‘Bij Ajax valt er nu toch alles weer te winnen? Maar ik snap wat je bedoelt, voor mij persoonlijk is er niet veel te winnen omdat we een paar jaar geleden vrijwel alle prijzen hebben gepakt die er zijn te winnen, in combinatie met geweldig voetbal en ontwikkeling. Toch ligt er nu ook een grote uitdaging in Amsterdam. Voor een trainer valt er veel te winnen en ook veel werk te verzetten.’

Wat is nu het belangrijkste dat Ajax moet doen?

‘De selectie is volledig in disbalans, daar moet je echt aan gaan schaven. En dat heeft ook tijd nodig, misschien duurt dat nog wel een jaartje, want ze hebben er een puinhoop van gemaakt. Dat kent zijn weerga niet. Hoe hebben ze afscheid kunnen nemen van spelers als Daley Blind en Davy Klaassen? Ik vond dat echt zo schandalig, de manier hoe dat is gegaan. Zo slecht voor Ajax. Ze hadden Davy Klaassen toch nooit weg mogen doen. Zo’n speler is zo belangrijk voor de groep, voor de club. Dat DNA wil je bewaken, moet je bewaken. Hij zal altijd voor je club blijven gaan, ook als anderen verzaken, omdat het een echte Ajacied is. Daley Blind hetzelfde verhaal. Hoe dom kan je zijn?’

De club is weer terug bij af. Het lijkt op de periode toen u begon in 2018.

‘Er zijn zeker overeenkomsten. Het chagrijn, de teleurstelling. De balans in de selectie was toen ook niet goed, daar ging ik direct mee aan de slag, maar ik had toen wel een paar echt exceptionele voetballers in de selectie, zoals bijvoorbeeld Dusan Tadic, Matthijs de Ligt en Hakim Ziyech. En een speler als Frenkie de Jong zat eraan te komen. Dat exceptionele is er nu niet. Wie moet het nu gaan doen?’

De passie in uw stem laat zien dat de malaise van Ajax pijn doet.

‘Het is zo’n mooie club en we hebben daar zo veel moois neergezet, dan hoop je dat de club daarop voort kan borduren.’

Bij uw andere clubs was de erfenis wel langer zichtbaar. Zoals FC Utrecht, waar ze nog altijd praten over de grote ommekeer onder uw leiding.

‘Daar is een basis gelegd waar ze nu nog profijt van hebben. FC Utrecht speelt, los van het begin van dit seizoen, al zeven jaar heel stabiel in de subtop. De cultuur toen ik binnenkwam en wegging, dat was een gigantisch verschil. Ik weet nog mijn eerste weken, dat zijn mooie verhalen. Ik woonde op het stadionplein in Utrecht. Als we vrijdag hadden getraind, ging ik aan het einde van de middag even boodschappen doen of ergens eten. Met mijn fietsje over het stadionplein, onder het viaduct door bij de A28.’

‘Dan kwam je langs het spelershome. Nou, daar was me een feest aan de gang. Volle bak muziek, een drukte. Het hele personeel, vrijdagmiddagborrel, gekkenhuis. Ook spelers stonden ertussen, met biertje in de hand. Wat is hier aan de hand, dacht ik. Twee dagen later moesten we spelen. Het leek wel een donderdagavond in de kantine van een willekeurige amateurclub. Daar gaan we dus mee stoppen. Wat ze met kantoorpersoneel doen, allemaal prima, maar de spelers wisten dat dit niet langer meer werd geaccepteerd. Zo moesten we van ver komen, maar het lukte om de cultuur de richting te geven die nodig was om het maximale te presteren. Dat zijn mooie herinneringen en ik volg ze nog zoveel mogelijk waar dat kan. Dat geldt voor het hele Nederlandse voetbal en zeker de clubs waar ik heb gewerkt.’

Zoals PSV, de nieuwe landskampioen. Hoe heeft u naar het succes in Eindhoven gekeken?

‘Dik en dik verdiend kampioen. Met zo’n grote afstand beter dan de rest, ook dan Feyenoord. En PSV is ongelofelijk benadeeld in de KNVB-beker. Dat was natuurlijk een duizend procent strafschop bij Noa Lang, dat weet ik nog goed. Peter Bosz was na afloop heel boos en hij had groot gelijk. Bosz heeft het uitstekend gedaan bij PSV afgelopen seizoen. De club leeft en sprankelt. Daarentegen vind ik dat mensen overdreven lyrisch doen over Feyenoord. Het verschil tussen PSV en Feyenoord was in mijn ogen te groot vanuit Feyenoord-perspectief als regerend landskampioen. Feyenoord was stabiel dit jaar, maar niet top. PSV was op alle vlakken twee klassen beter. Qua domineren van de bal, qua drukzetten, qua intensiteit, noem maar op. Dat heeft Bosz met zijn staf top gedaan, maar ook de rest van de club zit weer goed in elkaar, want met mensen als Earnest Stewart en Marcel Brands is er daar ook rust en kwaliteit gekomen.’

Nog een andere oude werkgever: FC Twente haalde de voorronde van de Champions League.

‘FC Twente is heel goed bezig. Ze zijn van ver gekomen. De club had altijd financiële problemen, maar door de verkoop van Manfred Ugalde hebben ze een grote stap voorwaarts kunnen zetten. FC Twente is nu echt de vierde club van Nederland, ze zijn AZ voorbij. Veel groter achterland ook met mogelijkheden. Je ziet dat ze bij FC Twente stapje voor stapje de club aan het opbouwen zijn. Dat zie je ook terug aan het elftal. Een perfecte mix, met jong talent, regionale gezichten, maar ook ervaren spelers die weten wat er wordt gevraagd, en een goede as. Lars Unnerstall is een topkeeper voor FC Twente, Ricky van Wolfswinkel is heel sterk en belangrijk. En ik ben zeer gecharmeerd van Robin Pröpper. Dat is echt een topper voor FC Twente. Kijk maar terug. Elke keer als hij wegvalt, gaat het elftal minder spelen. Het is een heel degelijk elftal, zit goed in elkaar. En met Joseph Oosting staat een uitstekende trainer voor de groep.’

Ten Hag volgt alles op de voet. Binnen de club met zijn kenmerkende maximale overgave, binnen Engeland met extra aandacht, maar ook van alle ontwikkelingen in Nederland blijft hij actief op de hoogte. Het seizoen is bijna voorbij, de evaluaties en grondige analyses in voetballand gaan plaatsvinden. Hoe nu verder met Manchester United? In het hoofd van Ten Hag is dat vraagstuk al in volle gang, maar na de finale van deze zaterdag zal daar ook nog meer de ruimte voor zijn. En ook de nieuwe clubleiding zal de balans gaan opmaken. Hoezeer het vertrouwen tot op heden ook in de manager is uitgesproken, Ten Hag weet hoe het werkt in het opportunisme van de voetballerij. Een lang, slopend, hectisch en meeslepend seizoen nadert zijn einde. Nog één hoofdstuk te gaan: de finale op een uitverkocht Wembley tegen Manchester City.

Yopii
Berichten: 19172
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door Yopii » za mei 25, 2024 1:50 pm

‘Succes komt te voet en gaat te paard. Dat gaat zo snel. Waarbij veel terug te voeren is op het ontslag van Marc Overmars. Het vertrek van hem was killing voor de club. Ik blijf erbij dat ik het schandalig vind wat ze Overmars hebben aangedaan. Vanuit clubperspectief was het ook zó dom hoe ze dat hebben aangevlogen, door hem direct voor de bus te gooien. Voor mij was dat toen al duidelijk, maar ik denk nu voor iedereen: Overmars was de cruciale en bindende factor in de clubleiding op voetbalvlak. Hij bepaalde de voetballijn van Ajax. Zijn slimmigheid, zijn strategisch inzicht. Hij schreef geen letter op papier, maar zette alle lijnen uit. Toen hij wegviel, donderde dat allemaal in elkaar en werd het één grote anarchie in de organisatie.’

Ik blijf erbij dat ik het schandalig vind wat ze Overmars hebben aangedaan. Vanuit clubperspectief was het ook zó dom hoe ze dat hebben aangevlogen, door hem direct voor de bus te gooien
‘Ook omdat Danny Blind lang was weggevallen. Want ook Blind was cruciaal voor Ajax. Samen met Overmars was dat op bestuurlijk vlak een koningskoppel. Met alle respect voor de opvolgers, maar dat was een heel ander niveau. En er was niemand meer om het overzicht te houden en de lijn van Ajax te bewaken. De paniek nam de overhand, met alle desastreuze gevolgen vandien. Technisch is het een grote chaos geworden. Op alle vlakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Jong Ajax dit seizoen, die zijn bijna onderaan geëindigd in de Eerste Divisie, dat zegt in mijn ogen altijd heel veel over de technische staat. En de eerste selectie, die is totaal uit balans. Het werd van kwaad tot erger.’

Nog even over die flirt van Ajax in uw richting. U heeft zelf toch helemaal niets meer te winnen bij die club?

‘Bij Ajax valt er nu toch alles weer te winnen? Maar ik snap wat je bedoelt, voor mij persoonlijk is er niet veel te winnen omdat we een paar jaar geleden vrijwel alle prijzen hebben gepakt die er zijn te winnen, in combinatie met geweldig voetbal en ontwikkeling. Toch ligt er nu ook een grote uitdaging in Amsterdam. Voor een trainer valt er veel te winnen en ook veel werk te verzetten.’

Wat is nu het belangrijkste dat Ajax moet doen?

‘De selectie is volledig in disbalans, daar moet je echt aan gaan schaven. En dat heeft ook tijd nodig, misschien duurt dat nog wel een jaartje, want ze hebben er een puinhoop van gemaakt. Dat kent zijn weerga niet. Hoe hebben ze afscheid kunnen nemen van spelers als Daley Blind en Davy Klaassen? Ik vond dat echt zo schandalig, de manier hoe dat is gegaan. Zo slecht voor Ajax. Ze hadden Davy Klaassen toch nooit weg mogen doen. Zo’n speler is zo belangrijk voor de groep, voor de club. Dat DNA wil je bewaken, moet je bewaken. Hij zal altijd voor je club blijven gaan, ook als anderen verzaken, omdat het een echte Ajacied is. Daley Blind hetzelfde verhaal. Hoe dom kan je zijn?’

De club is weer terug bij af. Het lijkt op de periode toen u begon in 2018.

‘Er zijn zeker overeenkomsten. Het chagrijn, de teleurstelling. De balans in de selectie was toen ook niet goed, daar ging ik direct mee aan de slag, maar ik had toen wel een paar echt exceptionele voetballers in de selectie, zoals bijvoorbeeld Dusan Tadic, Matthijs de Ligt en Hakim Ziyech. En een speler als Frenkie de Jong zat eraan te komen. Dat exceptionele is er nu niet. Wie moet het nu gaan doen?’

Oké, Erikje :aai.gif:

Wat hij dus zegt: alles mag, zolang je presteert. Dit bleek al eerder toen het ging over Promes. Weinig moreel besef heeft die man.
Hij schreef geen letter op papier, maar zette alle lijnen uit. Toen hij wegviel, donderde dat allemaal in elkaar en werd het één grote anarchie in de organisatie.’
Vind je het gek? Geen letter op papier, amateuristisch. :excited.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door zeux » za mei 25, 2024 1:56 pm

Thanks Nicolai.

Dit is dus het volledige, Ajax-relevante stuk:
Sinds zijn vertrek uit de hoofdstad kwam Ajax in een pijnlijke, vrije val terecht, waarin de club van crisis naar crisis hobbelde. ‘Ze hebben zulke verkeerde beslissingen genomen, het is zo ontzettend slecht gemanaged.’

Hoe heeft u naar de totale teloorgang van Ajax gekeken?

‘Succes komt te voet en gaat te paard. Dat gaat zo snel. Waarbij veel terug te voeren is op het ontslag van Marc Overmars. Het vertrek van hem was killing voor de club. Ik blijf erbij dat ik het schandalig vind wat ze Overmars hebben aangedaan. Vanuit clubperspectief was het ook zó dom hoe ze dat hebben aangevlogen, door hem direct voor de bus te gooien. Voor mij was dat toen al duidelijk, maar ik denk nu voor iedereen: Overmars was de cruciale en bindende factor in de clubleiding op voetbalvlak. Hij bepaalde de voetballijn van Ajax. Zijn slimmigheid, zijn strategisch inzicht. Hij schreef geen letter op papier, maar zette alle lijnen uit. Toen hij wegviel, donderde dat allemaal in elkaar en werd het één grote anarchie in de organisatie.’

Ik blijf erbij dat ik het schandalig vind wat ze Overmars hebben aangedaan. Vanuit clubperspectief was het ook zó dom hoe ze dat hebben aangevlogen, door hem direct voor de bus te gooien
‘Ook omdat Danny Blind lang was weggevallen. Want ook Blind was cruciaal voor Ajax. Samen met Overmars was dat op bestuurlijk vlak een koningskoppel. Met alle respect voor de opvolgers, maar dat was een heel ander niveau. En er was niemand meer om het overzicht te houden en de lijn van Ajax te bewaken. De paniek nam de overhand, met alle desastreuze gevolgen vandien. Technisch is het een grote chaos geworden. Op alle vlakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Jong Ajax dit seizoen, die zijn bijna onderaan geëindigd in de Eerste Divisie, dat zegt in mijn ogen altijd heel veel over de technische staat. En de eerste selectie, die is totaal uit balans. Het werd van kwaad tot erger.’

Nog even over die flirt van Ajax in uw richting. U heeft zelf toch helemaal niets meer te winnen bij die club?

‘Bij Ajax valt er nu toch alles weer te winnen? Maar ik snap wat je bedoelt, voor mij persoonlijk is er niet veel te winnen omdat we een paar jaar geleden vrijwel alle prijzen hebben gepakt die er zijn te winnen, in combinatie met geweldig voetbal en ontwikkeling. Toch ligt er nu ook een grote uitdaging in Amsterdam. Voor een trainer valt er veel te winnen en ook veel werk te verzetten.’

Wat is nu het belangrijkste dat Ajax moet doen?

‘De selectie is volledig in disbalans, daar moet je echt aan gaan schaven. En dat heeft ook tijd nodig, misschien duurt dat nog wel een jaartje, want ze hebben er een puinhoop van gemaakt. Dat kent zijn weerga niet. Hoe hebben ze afscheid kunnen nemen van spelers als Daley Blind en Davy Klaassen? Ik vond dat echt zo schandalig, de manier hoe dat is gegaan. Zo slecht voor Ajax. Ze hadden Davy Klaassen toch nooit weg mogen doen. Zo’n speler is zo belangrijk voor de groep, voor de club. Dat DNA wil je bewaken, moet je bewaken. Hij zal altijd voor je club blijven gaan, ook als anderen verzaken, omdat het een echte Ajacied is. Daley Blind hetzelfde verhaal. Hoe dom kan je zijn?’

De club is weer terug bij af. Het lijkt op de periode toen u begon in 2018.

‘Er zijn zeker overeenkomsten. Het chagrijn, de teleurstelling. De balans in de selectie was toen ook niet goed, daar ging ik direct mee aan de slag, maar ik had toen wel een paar echt exceptionele voetballers in de selectie, zoals bijvoorbeeld Dusan Tadic, Matthijs de Ligt en Hakim Ziyech. En een speler als Frenkie de Jong zat eraan te komen. Dat exceptionele is er nu niet. Wie moet het nu gaan doen?’

De passie in uw stem laat zien dat de malaise van Ajax pijn doet.

‘Het is zo’n mooie club en we hebben daar zo veel moois neergezet, dan hoop je dat de club daarop voort kan borduren.’



Hij noemt Sar niet bij de naam. Had hij wel mogen doen.

En hij zag dus het koppel Overmars-Danny Blind als cruciaal.

Klasseen was toch op? Belangrijke speler voor de kleedkamer?

Daley Blind laat nu natuurlijk bij Girona zien dat hij wel degelijk nog van waarde kan zijn, maar dat heeft dan wel met speelstijl, selectie, omringende spelers en taken te maken. Zie Girona nooit spelen, maar schat (blind :smallgrin.gif: ) in dat het elftal/voetbal daar anders in elkaar steekt dan bij Ajax.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 19172
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door Yopii » za mei 25, 2024 2:08 pm

Overmars is een oetlul geweest dat hij zich zo heeft laten gaan. Daarmee maakte hij zich onmogelijk. Komt het niet naar buiten, dan kun je nog proberen het probleem intern op te lossen. Helaas ging de NRC ermee aan de haal, dan is het klaar.
Een en ander geeft ook aan dat er binnen Ajax te weinig correctie was. Die vrouwen konden nergens terecht.

Ik snap wel dat onze supporters heimwee hebben naar de successen van toen. Daardoor zijn ze wellicht geneigd een en ander onder het tapijt te schuiven.

https://www.redcafe.net/threads/erik-te ... /page-2649

Zo reageren de supporters van MU op het Overmars-verhaal.

Ajax Rules
Berichten: 31744
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door Ajax Rules » za mei 25, 2024 7:02 pm

Ajax heeft de oren laten hangen naar een paar opiniemakers die nog geen 10% van Nederlanf en nóg minder supporters vertegenwoordigen.

Het was niet opportunistisch geweest om Overmars aan te houden; het was juist opportunistisch en cynisch om hem (meteen) te ontslaan. Het is een beetje als met het interview met schrijfster Shriver vandaag in de Volkskrant: "Fascist is een lege term geworden. Sterker nog: het is inmiddels bijna synoniem voor 'moed'. Je moet je tegenwoordig zorgen maken als je niet van fascisme beschuldigd wordt, want dan is de kans groot dat je een meeloper bent".
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie