ogame oyna
ogame oyna

Ajax - Boekenhoek

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Re: Ajax - Boekenhoek

Postby Historicus » Wed Jul 24, 2019 8:19 pm

Mr. Ajax wrote:
Historicus wrote:Vanavond het boekje uit 2018 van Jacques van Rossem gelezen over Johan Cruijff als coach in cijfers. Niet helemaal overtuigend, maar wel een leuk boekje!

Hoe bedoel je niet helemaal overtuigend, Historicus?

Nou, de auteur baseert zich op de percentages winst, verlies en gelijkspel per zogenoemde topcoach bij Ajax in de competitie en bij FC Barcelona. Dus de Europese successen worden amper meegewogen. En de ene coach zit acht jaar bij een club en een ander 2,5 seizoen. Dat is ook lastig vergelijken. En het helpt als je Van Basten hebt i.p.v. Hennie Meijer... Toch staat Cruijff volgens mij in alle lijstjes bovenaan of doet ie niet onder voor de andere topcoaches in dit onderzoek. Maar de auteur wil dat toch niet erkennen... Volgens hem zou Cruijff met zijn spelstijl dan meer punten gepakt moeten hebbben dan coaches met een andere visies. Maar volgens mij zei Cruijff nooit dat je met zijn spelstijl eerder kampioen werd dan met saaier voetbal. Dus dat is ook wat storend. En om de aandacht van die cijfers af te leiden, lardeert de auteur het boek met uitspraken over en door Cruijff waaruit moet blijken dat Cruijff niet in staat was om zijn oefenstof over te brengen op zijn spelers en dus in zijn missie niet geslaagd is.
Historicus

Postby Mr. Ajax » Sat Jul 27, 2019 3:01 pm

Duidelijk :biggthumpup.gif: . Dank voor de feedback, want ik was van plan om hem te gaan lezen, maar het klinkt dus als zeer amateuristisch 'onderzoek' waaruit je niet heel veel kennis kan opdoen. Ik laat hem voorlopig dus even staan.
- Fiat Justitia Ruat Caelum -
Mr. Ajax

Postby Historicus » Sun Jul 28, 2019 12:27 pm

Mr. Ajax wrote:Duidelijk :biggthumpup.gif: . Dank voor de feedback, want ik was van plan om hem te gaan lezen, maar het klinkt dus als zeer amateuristisch 'onderzoek' waaruit je niet heel veel kennis kan opdoen. Ik laat hem voorlopig dus even staan.

Mja, er staan wel interessante stukjes in, hoor. Het is ook maar een dun boekje. Het halve boekje gaat over een innovatieve Amerikaanse honkbal-coach (als ik me niet in de sport vergis) die in de jaren dertig al zijn vernieuwende stof had beschreven. Interessant aan die passages is dat innovatieve coaches in het begin profijt hebben van die vernieuwing, maar dat die vernieuwing al snel weer wordt opgevangen door tegenstanders, waardoor die tactische vernieuwingen ook geen voordeel meer hebben en de vernieuwende coach gaandeweg zijn loopbaan ook maar een coach als zo velen werd. En eigenlijk wil hij dat dus van Cruijff ook stellen. Vind dat hij daar bij Michels en Van Gaal meer recht toe heeft, dan bij Cruijff, omdat Cruijff continue bleef doorschaven aan zijn ideeen over voetbal, inclusief de nummer 6 positie i.p.v. de nummer 10 tegenwoordig.
Historicus

Postby Historicus » Sun Jul 28, 2019 12:32 pm

Verschil is ook dat Michels en Van Gaal behoudende coaches werden met bijvoorbeeld Oranje (1988 met operationele zones of dat mislukte 5-3-2 in 2014) en Cruijff altijd aanvallend voetbal bleef prediken.
Historicus

Postby Mr. Ajax » Sun Jul 28, 2019 5:58 pm

Cruijff dacht ook een stuk minder in systemen en meer in principes. Dat hoor je tegenwoordig veel coaches na-apen, maar hij was echt de eerste die dat zei en zo ook te werk ging. En het gros van die principes worden ook vandaag de dag nog geimplementeerd door de best voetballende ploegen op deze aardbol.
- Fiat Justitia Ruat Caelum -
Mr. Ajax

Postby Historicus » Mon Jul 29, 2019 11:45 am

Wat wel opvallend is, is dat alle succesvolle Ajax-coaches nadien bij andere clubs (ook Cruijff bij FC Barcelona) een lager percentage gewonnen wedstrijden hadden.
Historicus

Postby Sandro » Mon Jul 29, 2019 4:06 pm

Zal te maken hebben het het niveau van de tegenstand, maar ik denk ook met alles erom heen. Als coach van Ajax is de wereld nog enigzins overzichtelijk, in de topcompetities in het buitenland is dat wel anders. Media aandacht, omgang met vedettes, etc.
Sandro

Postby Historicus » Sun Aug 04, 2019 6:00 pm

Sandro wrote:Zal te maken hebben het het niveau van de tegenstand, maar ik denk ook met alles erom heen. Als coach van Ajax is de wereld nog enigzins overzichtelijk, in de topcompetities in het buitenland is dat wel anders. Media aandacht, omgang met vedettes, etc.

Het is in elk geval ook jammer dat de auteur deze competitieresultaten niet afzet tegen bijv. de Europese successen. Hoe vaak gaat dat wel niet ten koste van succes nationaal?
Historicus

Postby Historicus » Thu Sep 05, 2019 10:47 pm

Er is een biografie van Marco van Basten op komst waarin hij naar eigen zeggen tal van onthullingen doet, ook over zijn relatie met Johan Cruijff. Ben geen Van Basten-fan, maar wel erg benieuwd naar dit boek!
Historicus

Postby Historicus » Fri Sep 20, 2019 7:41 pm

Vandaag werd er een boek gepresenteerd over Piet Schrijvers. Hij blijkt aan Alzheimer te lijden en weet al veel niet meer.
Historicus

Postby Peter » Fri Sep 27, 2019 10:51 am

Zag een stukje op NOS afgelopen weekend. Treurig aanzicht. Hij wist echt niks meer te vertellen over het WK van 78. "Allemaal zo lang geleden".
Peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Postby Cruijff » Fri Sep 27, 2019 11:05 am

Peter wrote:Zag een stukje op NOS afgelopen weekend. Treurig aanzicht.

De NOS liet wat beelden zien of zijn zelf bij Piet langs geweest?

Ze hebben dan toch hoop ik niet Joep Schreuder op hem afgestuurd met een dozijn super suffe vraagjes?? :blush.gif: :blush.gif:

Geestelijk aftakelen is zeer naar, ik ben een schoolvoorbeeld van hoe ver weg de psyche van een hoopje mens kan aftakelen :smallgrin.gif:. maar zelfs de NOS stelt hopelijk een grens hoe mensonterend een laatste contact met de media is? :blackcat.gif:
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Postby Historicus » Sat Sep 28, 2019 2:30 pm

Cruijff wrote:
Peter wrote:Zag een stukje op NOS afgelopen weekend. Treurig aanzicht.

De NOS liet wat beelden zien of zijn zelf bij Piet langs geweest?

Ze hebben dan toch hoop ik niet Joep Schreuder op hem afgestuurd met een dozijn super suffe vraagjes?? :blush.gif: :blush.gif:

Geestelijk aftakelen is zeer naar, ik ben een schoolvoorbeeld van hoe ver weg de psyche van een hoopje mens kan aftakelen :smallgrin.gif:. maar zelfs de NOS stelt hopelijk een grens hoe mensonterend een laatste contact met de media is? :blackcat.gif:

Het is treurig dat Piet Schrijvers dementerende is, niet dat dit respectvol in beeld wordt gebracht.
Historicus

Postby Cruijff » Mon Nov 11, 2019 1:13 am

Strafschop.nl heeft het boek van Rodney Rijsdijk en Robbert Tilli een zeer lovende recensie gegeven. En er is geen woord aan gelogen, deze recensie hebben ze ook dubbel en dwars verdiend:

https://www.strafschop.nl/actualiteit/b ... t-goed-was
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Postby Gezond verstand » Mon Nov 11, 2019 5:47 am

Toen ik onlangs in Nederland was heb ik een gesigneerd exemplaar gekocht van Rodney. Nu moet ik het nieuwe boek van Menno Pot ook bestellen.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt
Gezond verstand

Postby Historicus » Tue Nov 12, 2019 4:44 pm

Er is een nieuw boek over Piet Keizer uit. Heeft iemand het al gelezen?
Historicus

Postby 999 » Tue Nov 12, 2019 5:14 pm

Historicus wrote:Er is een nieuw boek over Piet Keizer uit. Heeft iemand het al gelezen?

Ik heb hem wel, maar nog niet gelezen .. Heb nr. 1077 :smallgrin.gif:
999

Postby Historicus » Wed Nov 13, 2019 10:09 pm

In het topic over Cruijff bij Algemene Zaken gaat het nu over het boek van Auke Kok over Cruijff. Kok was te gast bij DWDD.
Historicus

Previous

Return to In De Media