ogame oyna
ogame oyna

Schaken

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Schaken

Postby Ajax Rules » Fri Nov 09, 2018 10:36 am

Iemand die Carlsen - Caruana gaat volgen?
Een wet is een mening met een wapen
Ajax Rules

Re: Schaken

Postby raymon » Fri Nov 09, 2018 11:04 am

Uiteraard!

Gisteren een draw tegen een 2280 ELO. Een tijdje niet gespeeld dus was er wel blij mee.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17

Postby Ajax Rules » Fri Nov 09, 2018 12:03 pm

Fucking hell... respect.

Ik heb sinds mijn 11e niet meer gespeeld. Twee jaar geleden weer opgepakt en toen voor het eerst wat gelezen. Dat duurde maar twee maanden. En nu speel ik sinds twee maanden fanatiek op de computer (en ook op een club) in combinatie met studie.

Is natuurlijk niet heel veel ervaring, maar heb door die boeken toch wel het gevoel dat ik wat weet. Niet alleen tactisch, maar ook positioneel.

Voor mijn eigen gevoel speel ik heel aardig, maar op chess.com is mijn ranking voor rapid-partijen iets boven de 1300 (gaat nog wel steeds iets vooruit). Maar op een ander computerprogramma won ik wel eens van een 1950, dus ik weet niet welke scores een beter beeld geven.

Maar goed, 2280 is echt heel hoog. Daar kan ik voorlopig alleen van dromen.
Ajax Rules

Postby Ajax Rules » Fri Nov 09, 2018 12:05 pm

Volgens mij heb ik het wel eens eerder gevraagd, maar heb je (vroeger) veel getraind/gestudeerd of alleen partijen spelen en gewoon veel aanleg?
Ajax Rules

Postby raymon » Fri Nov 09, 2018 12:24 pm

Ajax Rules wrote:Volgens mij heb ik het wel eens eerder gevraagd, maar heb je (vroeger) veel getraind/gestudeerd of alleen partijen spelen en gewoon veel aanleg?

Ik schaak al vanaf m'n 7de. wel snel gemerkt dat ik aanleg had, Nederlands kampioen op m'n 12de maar toen de interesse verloren (ik voetbalde ook nog en vond dat eigelijk leuker) terwijl ik een uitnodiging kreeg voor bondstraining. Maar kom op zeg, schaak training? Ik haat het. Openingen leren, geen flauw idee, de meeste ken ik niet. Dus speel ik altijd hetzelfe, met wit en met zwart. Tegenstanders weten er niet altijd raad mee :)

Ik had misschien nog wel iets beter kunnen zijn, met heel veel tijd investeren maar ik hou gewoon van het spelletje.

Tegenwoordig speel ik voornamelijk 1 minuut partijtjes op chess.com. Ik haat het namelijk als mensen valsspelen (en dat gebeurt nogal online). 1 minuut partijtjes zijn altijd interessant :)
raymon

Postby Ajax Rules » Fri Nov 09, 2018 1:19 pm

Gaan mensen echt met een engine zitten, terwijl ze op chess,com zitten?????

Wat is daar in Godsnaam de lol van?

Maar wat al ik al zei: het viel me wel op dat zelfs in de heel lage ratings op chess.com, mensen behoorlijk spelen. Niet alleen de basics (stukken verdedigen of heel simpele aanvalsplannen), maar ook creatieve oplossingen, positionele zetten, etc.

Maar nu ik ietsje hoger stond, kwam ik weer een zwakkere speler tegen. Dat zou kunnen betekenen dat er inderdaad veel valsgespeeld wordt.
Ajax Rules

Postby Ajax Rules » Fri Nov 09, 2018 1:22 pm

raymon wrote: Maar kom op zeg, schaak training? Ik haat het.

Maar je kunt zonder kennis van positionele principes toch nooit zo goed worden? Natuurlijk kun je dingen zelf ook ervaren en intuitief snappen, maar toen ik voor het eerst een goed boek las waren dat meteen enorme eye-openers (mijn schaakgekke vader kon nooit uitleggen).

Dus mijn vraag: je hebt toch wel iets aan studie gedaan?
Ajax Rules

Postby raymon » Fri Nov 09, 2018 1:44 pm

Ajax Rules wrote:
raymon wrote: Maar kom op zeg, schaak training? Ik haat het.

Maar je kunt zonder kennis van positionele principes toch nooit zo goed worden? Natuurlijk kun je dingen zelf ook ervaren en intuitief snappen, maar toen ik voor het eerst een goed boek las waren dat meteen enorme eye-openers (mijn schaakgekke vader kon nooit uitleggen).

Dus mijn vraag: je hebt toch wel iets aan studie gedaan?

Ik heb vooral heel erg veel gespeeld maar echt gestudeerd? Nee. Sterker nog, mij Koningsdiploma (weet niet of het nog bestaat) haalde ik met moeite omdat ik dus geen enkele opening herkende :blush.gif: . En natuurlijk speel ik weleens een partij na van GMs maar het is vooral zelf heel veel spelen. Maar het klopt wel dat mijn eindspel niet mijn sterkste punt is, daar moet ik relatief gezien altijd heel erg lang over nadenken.

Eerlijk gezegd vind ik alles aan schaken saai behalve zelf spelen. Ik speel altijd b2-b4 met wit als opening, dat vinden tegenstanders vaak verwarrend maar schaken is voor mij vooral een manier om een beetje lol te hebben. Mijn partijen zijn dan voornamelijk interessant kwa posities omdat het niet heel straight forward is. En dan verlies je ook weleens omdat je een aanval te ver doortrekt of omdat je je verdediging niet te serieus neemt maar als ik toch 3.5 uur achter een bord zit, dan wil ik er wel wat aan hebben :biggthumpup.gif:
raymon

Postby Ajax Rules » Fri Nov 09, 2018 2:02 pm

Oh ja, het koningsdiploma.... die heb ik ook nog gehaald!!
Ajax Rules

Return to Overige Sporten