Moderator: mods
Kompany: 'Nederland is altijd een topland geweest'
Vincent Kompany is onder de indruk van het Nederlands elftal. De aanvoerder van België gelooft niet dat Oranje eenzelfde ommekeer doormaakt als zijn land jaren geleden.
België hoort pas de laatste paar eindtoernooien bij de sterkste landen, terwijl Oranje juist de afgelopen jaren afzakte en nu de weg naar boven weer inslaat. 'Ik weet niet of het volledig vergelijkbaar is. Ik denk dat Nederland altijd een topvoetballand is geweest. Wij hebben onszelf nu pas een bepaalde stijl en filosofie opgelegd, dat was vroeger nooit zo', legt Kompany uit tegenover Sporza. 'Ik heb het gevoel dat er zoveel talent in Nederland is en dat het gewoon een kwestie is van iedereen op een lijn krijgen. Dan heb je normaal gezien altijd een goede ploeg.'
‘Martínez kiest dinsdag voor B-elftal in wedstrijd tegen Oranje’
België treedt dinsdagavond vermoedelijk niet in de sterkste opstelling aan tegen het Nederlands elftal. De krant La Dernière Heure verwacht vier tot zeven wijzigingen bij de Rode Duivels ten opzichte van de Nations League-wedstrijd tegen Zwitserland van vrijdagavond (2-1 zege).
Een vermoedelijke opstelling wordt niet genoemd, maar de krant benoemt enkele mogelijke wijzigingen. Simon Mignolet zou Thibaut Courtois kunnen vervangen onder de lat, terwijl ook rekening wordt gehouden met een basisplek voor Timothy Castagne, Dennis Praet, Hans Vanaken en Michy Batshuayi. Behalve Courtois zouden ook spelers als Thomas Meunier, Axel Witsel en Romelu Lukaku rust kunnen krijgen.
België mist in de Derby der Lage Landen vier vaste krachten door blessures: Kevin De Bruyne, Moussa Dembélé, Jan Vertonghen en Thomas Vermaelen.
Kompany is blij dat Oranje dinsdag de tegenstander is in het vriendschappelijke duel. 'Er is rivaliteit. Ik heb nooit geweten dat een wedstrijd tegen Nederland echt vriendschappelijk was. Ergens is dat ook goed, dan zit je dinsdag niet zomaar je tijd te verkwisten.'
Monkey Tonk wrote:Oranje komt langzaam weer op de rails. Het is allemaal nog te traag in de opbouw, gebaseerd op een verouderde stijl, en het veel snellere voetbal van de toekomst wordt momenteel bij Ajax gespeeld.
wimpey wrote:Monkey Tonk wrote:Oranje komt langzaam weer op de rails. Het is allemaal nog te traag in de opbouw, gebaseerd op een verouderde stijl, en het veel snellere voetbal van de toekomst wordt momenteel bij Ajax gespeeld.
Koeman heeft de snelle spelers voorin om zo te spelen. Wijnaldum is een speler met een paar extra longen. FdJ heeft het vermogen een mannetje uit te spelen en een beslissende pass te geven, om de 'lopers' aan het werk te zetten. En Koeman heeft blijkbaar een klik met Depay, die ook gisteren weer fantastisch speelde.
Zou me niet verbazen wanneer Oranje van Frankrijk wint binnenkort. Die hadden het gisteren heel lastig met 3 snelle Duitsers voorin, totdat maestro Griezmann opstond...
Speelstijl van Oranje is dan ook zeker niet verouderd, maar passend bij het materiaal. Sowieso staat er een Oranje met veel meer energie. Dat ontbrak er sinds 2014 compleet aan.
Monkey Tonk wrote:Met verouderd bedoel ik dat de bal te langzaam rondgaat. Er is - op een snelle counter na - goed tegen te verdedigen. Bij Ajax is er in principe niet tegen te verdedigen. Het kan allemaal veel sneller en korter. Bij Ajax gaat het ook niet om de individuele klasse van 1 speler. NL moet uitkijken dat er niet wordt overgestapt van een afhankelijkheid van Robben naar Memphis.
wimpey wrote:Monkey Tonk wrote:Met verouderd bedoel ik dat de bal te langzaam rondgaat. Er is - op een snelle counter na - goed tegen te verdedigen. Bij Ajax is er in principe niet tegen te verdedigen. Het kan allemaal veel sneller en korter. Bij Ajax gaat het ook niet om de individuele klasse van 1 speler. NL moet uitkijken dat er niet wordt overgestapt van een afhankelijkheid van Robben naar Memphis.
Bij Ajax zit te weinig snelheid in de diepte. Vrijwel iedere speler komt in de bal. De diepte moet vnl. komen van de backs, die er in de CL 3 van de 4 hebben gemaakt. Dat is natuurlijk de absolute uitzondering, daar kun je niet stelselmatig op bouwen.
Door net te weinig snelheid in de omschakeling moet de lange bal van Ziyech, de steekpass van Tadic of de 'prikbal' van FdJ precies goed zijn om tot een doelkans te komen. De marge is groter wanneer de ontvanger van de pass naar een naam als Mbappé, Depay, Werner luistert. Die kunnen een matige pass d.m.v. hun enorme snelheid compenseren.
Nadeel van Ajax is dus dat het aan de bal heel nauw luistert. En dat je er op een dag dat je aan de bal niet goed bent hard af kunt gaan, zoals tegen edsv. Daar hebben veel ploegen minder last van, die spelen zo snel mogelijk naar voren om pijlsnelle aanvallers in ruimtes te laten duiken.
Monkey Tonk wrote:Dat is toch scoreboardjournalistiek, want Ajax creert legio kansen. Het is niet zo dat de bal af en toe precies goed valt. Ze creeren de kansen vanuit de losse pols; omdat de bal snel rondgaat, en daardoor de ruimtes niet goed af te schermen zijn door de verdedigers.
Iniesta wrote:Depay zn ontwikkeling had ik echt niet verwacht. Komt ook gewoon beter over als persoon lijkt het wel, beetje hetzelfde als Ziyech vorig jaar en dit jaar.
Mr. Ajax wrote:Hij doet met overigens ook aan de bal een beetje aan Ziyech denken. Daarmee bedoel ik zijn vaak veel te vrijblijvende en ineffectieve trucjes op momenten waar dat helemaal niet nodig is/niet mag.
Mr. Ajax wrote:Strootman kan er overigens echt niks van. Aan de bal niks, zonder bal ook niks. Die zou ik nooit meer oproepen.
Alexander wrote:Koeman is een prima trainer, die gaat wel het maximale hieruit halen. Maar zo een van der Looij, waarom is die trainer van Jong Oranje? Op basis waarvan is hij daarvoor gekozen? Waarom zit daar een Malen op de bank, en staat Zivkovic erin?
Iniesta wrote:Depay zn ontwikkeling had ik echt niet verwacht.
wimpey wrote:Dilrosun in voorselectie Oranje.
Dilrosun, Bergwijn, Promes, Rosario, TFM, Bizot. 6 man met Ajax-verleden die nooit in Ajax-1 speelden. Wat in de eerste 5 gevallen erg jammer is.
Bijlow en Bizot ook bij Oranje. Hoe dan?
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests