ogame oyna
ogame oyna

Belgie

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Re: Belgie

Postby Jinne » Thu Oct 11, 2018 10:47 am

Wat wordt er verstaan onder financiele fraude door de makelaars? Dat er gesjoemeld wordt met transfer bedragen ed lijkt me niet alleen iets wat in Belgie voorkomt.Bij Club Brugge had ik wat minder snel verwacht, maar bij Standard sowieso wel (gezien hun verleden) en ook Anderlecht heeft ook wel wat fouts.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Jinne
Site Admin

Postby Duke » Fri Oct 12, 2018 7:10 pm

Anonieme getuigenis arbiter: 'Bijna elk duel is voor de aftrap al gespeeld'

Een scheidsrechter die verbonden is aan de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) heeft in een anoniem interview met RTLinfo nog wat olie op het vuur gegooid. Volgens de arbiter voelt hij zeer regelmatig druk van spelers en clubvoorzitters als hij een wedstrijd moet fluiten.

,,Er is bijna geen enkele wedstrijd in België die niet besmet is. Veel wedstrijden zijn vooraf al gespeeld'', zo verklaart de geïnterviewde scheidsrechter tegenover RTL. Volgens hem zijn het vooral clubbestuurders die wedstrijden manipuleren. ,,Niet de arbiters zelf, maar de voorzitters onderling bekonkelen vooraf het verloop van een wedstrijd of de uitslag."

Volgens de anoniem gebleven scheidsrechter zijn manipulaties duidelijk zichtbaar tijdens de wedstrijden. ,,Bijvoorbeeld wanneer een ploeg heel het seizoen met dezelfde ploeg heeft gespeeld, en dan plots in de beslissende fase met jonge voetballers gaat spelen. Of als een speler een enorme kans mist of een doelman zwaar in de fout gaat. Dat is vooraf afgesproken."

,,Hoe het gebeurt? Soms betaalt de voorzitter van de ene ploeg de winstpremie van de verliezende ploeg. Ploegen krijgen dus winstpremies om te verliezen. Dan heb ik het over eerste klasse, maar net zo goed over derde provinciale. Maar een scheidsrechter trekt nooit naar een wedstrijd met als doel de boel te belazeren."

Berichtjes via Facebook of WhatsApp
,,We worden onder druk gezet en hebben soms gewoon geen keuze. Ze proberen ons te beïnvloeden met cadeaus, berichtjes via Facebook of WhatsApp, een direct of indirect telefoontje. Soms maken ze ons duidelijk dat een bepaalde ploeg moet winnen en dat we bijvoorbeeld niet meer welkom zouden zijn op bepaalde plaatsen als dat niet zou gebeuren. Soms krijgen we in aanloop naar duels berichten van spelers of voorzitters. 'We kennen elkaar. Ik heb zoveel punten nodig of je mag me geen gele kaart geven', zulke zaken passeren dan de revue.''

Op de dag van een wedstrijd, stijgt de spanning. ,,We worden dan ontvangen door de verantwoordelijke voor de scheidsrechters. Zij moeten ons dan duidelijk maken hoe de wedstrijd moet verlopen. Daar begint de druk écht. Dan komt de voorzitter binnen in de kleedkamer, schudt hij ons de hand en maakt hij ons nog eens duidelijk wat er moet gebeuren. Na de wedstrijd gaan we dan naar een restaurant, verschijnt er een goede fles op tafel, volgen er filmtickets of concerttickets. Dat is indirecte corruptie."

www.destentor.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Postby Cruijff » Fri Oct 12, 2018 7:54 pm

Ben benieuwd wat ze bij Veronica Inside allemaal op tafel gooien, in ieder geval wordt Mateja Kezman diverse keren genoemd als persoon die bij veel corrupte momenten betrokken is.

Jinne wrote:Wat wordt er verstaan onder financiele fraude door de makelaars? Dat er gesjoemeld wordt met transfer bedragen ed lijkt me niet alleen iets wat in Belgie voorkomt.Bij Club Brugge had ik wat minder snel verwacht, maar bij Standard sowieso wel (gezien hun verleden) en ook Anderlecht heeft ook wel wat fouts.

Ik denk dat je de omvang in België flink onderschat.
Of gewoonweg nooit veel dingen gelezen hebt over de geschiedenis van het voetbal in Brugge. Daar is ook bijna standaard een groot deel van de salarissen onder tafel betaald. Spelers en trainers hadden niet voor niets redenen om wel bij Club Brugge een contract te nemen en dan Feyenoord, PSV of Ajax af te wijzen.

Ook bij 't aanstellen van scheidsrechters hebben ze vaak een kwalijke rol gehad net als in 2006 Juventus (maar Juventus deed 't niet alleen, ook Fiorentina zat in dat complot en AC Milan en Lazio waren er toen betrokken zodat ze hun stadgenoot goed in de mangel konden nemen)
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Postby Cruijff » Fri Oct 12, 2018 7:58 pm

Bizar ook hoe machtige partijen zich grotendeels er onderuit weten te draaien. 75% van deze straffen of eigenlijk zelfs 80% ervan is teruggedraaid:
https://www.vi.nl/nieuws/juventus-degra ... tels-kwijt

En neem nu een recenter voorbeeld... dit:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/27/ac ... l-a1608112

Eveneens manipulatie, weliswaar "slechts alleen" de financiële fairplay die zou zijn overtreden, maar ook daar was de club machtig genoeg om de straf te laten terugdraaien nog voor er maar één deel van was uitgevoerd.

Puur ingezoomd op België is het verhaal dat Herman Brusselmans al vele malen vertelde natuurlijk wel illustratief.
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Postby Cruijff » Fri Oct 12, 2018 8:18 pm

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Postby Jinne » Mon Oct 15, 2018 2:04 pm

Wel weer typisch Belgisch dat beide degradatiekandidaten van vorig seizoen geprobeerd hebben zichzelf in de competitie te houden / kopen. Dus eigenlijk was er geen fraude. :smallgrin.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Jinne
Site Admin

Postby Gezond verstand » Tue Oct 23, 2018 6:42 am

Cruijff wrote:Ben benieuwd wat ze bij Veronica Inside allemaal op tafel gooien, in ieder geval wordt Mateja Kezman diverse keren genoemd als persoon die bij veel corrupte momenten betrokken is.

Het is VI he, dus over Kezman wordt niets gezegd. Als het nu een ex-Ajacied was geweest, dan had de hele uitzending over hem gegaan.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt
Gezond verstand

Previous

Return to Buitenlands Voetbal